„Nie można zrządzać tym, co nie jest mierzone” – Peter Drucker
(0) Zaloguj
Audyt Logistyki

OTIF - co to jest i do czego służy?

OTIF - On-time, in-full! (Na-Czas, W-Całości)

OTIF to wskaźnik KPI (Key Performance Indicator - Kluczowy Wskaźnik Efektywności), który jednoczy firmę.

Można powiedzieć, że jest to miara zdolności firmy do współpracy poszczególnych jej działów.

 

OTIF mierzy, czy Twoja firma spełniła swoje zobowiązanie wobec klienta!

Jego wartość to ocena jakości Twojej logistyki oczami klienta!

Dowiedz się prawdy o swojej logistyce – liczby nie kłamią!

 

Na wartość wskaźnika OTIF ma wpływ bardzo wiele czynników, poczynając od początkowego zarządzania oczekiwaniami klienta, a skończywszy na nastawieniu kierowcy do towarów!

 

Jak mierzyć OTIF?

Dzień dostawy musi być przypisany do każdego zamówienia. Różne czasy realizacji zamówienia mogą być przypisane do różnych grup klientów, kanałów dystrybucyjnych czy SKU. Natomiast każde zamówienia musi mieć konkrety termin realizacji np. 1 dzień od wpłynięcia zamówienia do magazynu lub na konkretną datę - do czwartku 22.04.2018, nigdy zaś z terminem realizacji „na już” czy „na wczoraj”.

Śledź swoją jakość w każdym zamówieniu

Opracuj wynik jako procent całkowitej liczby zamówień.

 

Poprawa OTIF

Skoncentruj się na tempie poprawy. (Zamiast ślepo ścigać wynik 100%). Pamiętaj, że ten wskaźnik KPI ma potencjał, aby zmienić charakter Twojej organizacji, zwłaszcza poziomy aktywnej komunikacji między działami.

Bądź przygotowany na modyfikowanie lub kwestionowanie sposobu, w jaki robisz rzeczy. Jeśli definicja szaleństwa to „robienie rzeczy w ten sam sposób i oczekiwanie innego wyniku” jest prawdziwa, konieczne będą zmiany procedur i procesów, aby osiągnąć wyższe wyniki.

 

Czym powinno być nasze OTIF?

Jeśli do tej pory nigdy nie zarządzałeś tym wskaźnikiem, prawdopodobnie wynik OTIF będzie jak w latach 70-tych i 80-tych. Nie rozpaczaj! Samo wdrożenie OTIF daje poprawę o około 10 punktów!

Jeśli Twój OTIF ma wartość powyżej 90%, prawdopodobnie jesteś już znany z doskonałej obsługi, a wdrożenie OTIF pomoże ci to utrzymać. Jeśli Twój OTIF jest powyżej 95%, DOBRA ROBOTA! Jest to jakość światowej klasy i prawdopodobnie zarządzasz już OTIF, chociaż możesz nazwać to czymś innym!

 

Moc jednego wskaźnika

OTIF to jeden z bardzo niewielu wskaźników, który sam jeden mówi bardzo wiele na temat poziomu jakości obsługi klienta i tym samym jakości logistyki firmy!

Możesz dostarczyć wszystkie zamówienie na czas, jeśli nie zawracasz sobie głowy kompletnością!

Co więcej, jeśli nie martwisz się o terminową dostawę, masz czas do końca świata na dostarczenie zamówienia kompletnego.

To właśnie fakt, że te dwie miary są przeciwne, czyni OTIF tak skutecznym KPI! Utrzymuje wszystkich w formie!

Jeśli wdrażasz w swojej firmie monitorowanie wskaźnika OTIF wszystkie działy dostają impuls do poprawy swoich wyników:

Sprzedaż – oprócz obrotu czy marży zysku, pomiar OTIF ma kluczowe znaczenie dla zarządzania oczekiwaniami klientów.

Zakupy - monitorując rotację zapasu w połączeniu z OTIF, zauważysz znaczną poprawę zarówno czasu składania zamówień, jak i utrzymywania zapasu właściwych pozycji magazynowych.

Obsługa klienta - opiera się pokusie dostarczenia zamówienia za wszelką cenę, gdy ich wydajność jest mierzona przy użyciu marży zysku i OTIF razem.

Magazynowanie – zgodność stanów magazynowych i porządek w magazynie są kluczowe dla OTIF

Wysyłka - to niewątpliwie obszar, w którym OTIF jest najważniejszym wskaźnikiem, a sam ten wskaźnik KPI wystarczy, aby utrzymać dział w stanie pełnej mobilizacji

Transport - dlaczego nie wykorzystać wskaźnika kosztów transportu jako procentu sprzedaży wraz z OTIF, aby zapewnić utrzymanie poziomu usług, podczas gdy ceny są obniżane?

 

Jeśli zdecydujesz się korzystać z OTIF w swojej organizacji, konieczny jest jego regularny pomiar - przynajmniej co miesiąc!

W obecnych warunkach ekonomicznych klienci mają wiele możliwości wyboru miejsca zakupu.

Tylko firmy, które zachowują zaufanie klienta, zapewniając stałą obsługę na najwyższym poziomie, będą się rozwijać i odnosić sukcesy.

 

AZ Logistyka
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski
+48 509 479 727
biuro@az-logistyka.pl

AZ Logistyka. Copyright © 2019. Wszelkie prawa zastrzeżone.